Friday, January 21, 2011

CERPEN

LEADERSHIP

MAN!(Zaman) jerit sesaorang dari belakang..AKu toleh untuk melihat siapa yang memenggil Aku.

Eh..Kau Li..dia menghulurkan tangan untuk berjabat tangan dengan Aku (seperti kebiasaan la, setiap kali jumpa kekawan).

"Lama tak jumpa kau Li..Mana ko pergi? Telifon pun tak?.. Ujar ku.

"Biasa la Man. Sibuk sikit la Man, Kerja dah tambah sikit la tahun ni. Aku pun patut nak pencen, tapi kena sambung lagi la." jawabnya.

"Bagus le. Pencen cam Aku ni kadang2 pun membosankan juga. Kepala ringan la, Tapi bila dah ringan ni.asik nak membuta je. Tu aku merayau2 ni..ha.ha.." ujar ku.

Aku berbual seketika dengan dia. "Man nanti Aku telefon la, kita pergi main-main golf ke. Aku kena kejar meeting le. Nanti jumpa lagi la." sambil menghulurkan tangan berjabat tangan dengan Aku.

"OK.. Selamat Bang". Sambil mengangkat tangan sebaik sahaj dia beredar.

Kawan ku ni adalah kawan sekolah ku semasa sekolah rendah dulu. Kawan sekampung. Tapi sejak kerja, tak pernah jumpa kat kampung pun.Kawan ku ni budak Pandai. selalunya dapat nombor satu dalam kelas. Aku selalu no dua atau nombor tiga, susah nak lawan dia. Ada sekali dua je kot Aku pernah potong dia dapat nombor satu. Tapi memang dia pandai.

Kawan ku ni jadi seorang COO (Chief operating Officer) di sabuah syarikat. Dulu dia kerja sebagai jurutera Awam di JKR. Tapi wataknya sama je macam masa kami budak-budak dulu. Masih mesra, tidak menyombong..selamba dan "VERY HUMBLE". Kalau tak kenal memang tak tau pun kalau dia COO. Ditempat kerja pun Aku tau dia sama juga. Satu hari dulu semasa Aku berpeluang berjumpa dia di pejabatnya, AKu dapat rasa, anak buahnya hormat dia. Dan dia bukan la seorang ketua yang garang semasa menjalanka kerja nya.

Bila bercakap tenatang pemimpin, semua orang berpotensi untuk menjadi Pemimpin. Namun demikian ramai diantara pemimpin yang ada pada masa ini, yang dikatakan pemimpin yang berjaya sebenarnya adalah bukan Pemimimpin Sebenar. Dari segi pencapaian organisasinya nampak cemerlang, Namun mereka sebenarnya hanyalah seorang Pengurus yang baik. Pengurus yang hebat, yang dapat mengurus organisasinya dengan baik. Pada hakikat sebenar mereka bukan la Pemimpin sebenar. Kejayaan dicapai mungkin tidak dapat bertahan lama.

Banyak buku berkata bahawa seorang pemimpin mestilah seorang yang "CREATIVE" dan "VISIONARY". Pemimpin yang creative dan visionary dapat memastikan bahawa organisasi akan terus berjaya dimasa-masa akan datang. Ini penting kerana dunia bisnes masa kini adalah mencabar. Yang memrlukan kita sentiasa berubah untuk bersaing bagi memastika bisnes kita terus berkembang.

Namun ada syarikat-syarikat yang bertuah kerana mempunyai bisness "MONOPOLI". Tidak ada siapa diluar sana yang bersaing dengan kita. Apa pun produk yang kita jual, tetap ada pengguna yang membelinya. Orang tidak ada pilihan. Keuntungna syarikat tetap 'positive' setiap tahun. Tak khuatir pun syarikat akan mengalami kerugian yang bakal melumpuhkan syarikat. Tetapi kita harus ingat ianya sampai bila?.

Dalam syarikat begini ada kala nya ianya tidak memerlukan "Pemimpin". Ia hanya memerlukan Pengurus. Pengurus yang dapat memastikan segala kerja dapat dilaksanakan dengan betul. segala prosess dilaksanakan dengan teratur, mencapai matlamat atau KPI yang ditetapkan dan tidak memerlukan perubahan bagi bersaing dengan orang lain.Sebab itu orang selalu berkata organisasi tu telah DIURUS dengan baik bukan DI PIMPIN dengan baik.

WHEN BUSINESS OPERATED ON A MORE STABLE ENVIROMENT, MANAGEMENT SKILLS WERE SUFFICIENT,

BUT WHEN THE BUSINESS ENVIRONMENT BECOMES VOLATILE, WHEN WATERS ARE UNCHARTED, WHEN YOUR MISSION REQUIRES GREATER FLAXIBILITY THEN YOU LEADERSHIP SKILL BECOMES CRITICAL.

YOU CAN’T DO IT BY DIRECTIVE ANYMORE, IT HAS TO BE BY INFLUENCE. IT TAKES REAL ‘PEOPLE SKILL’

A LEADER IS TO HELP PEOPLE ACHIEVED WHAT THEY ARE CAPABLE OF, TO ESTABLISH A VISION FOR THE FUTURE, TO ENCOURAGE, TO COACH AND TO MENTOR ,AND TO ESTABLISH AND MAINTAIN SUCCESSFUL RELATIONSHIP.

EFFECTIVE LEADERS:

LEAD BY EXAMPLE
ARE VISIONARY
ARE TECHNICALLY COMPETENT
ARE DECISIVE
ARE GOOD COMMUNICATORS
ARE GOOD MOTIVATORS
STAND UP TO UPPER MANAGEMENT WHEN NECESSARY
HAVE SUPPORTIVE TEAM MEMBERS
ENCCOURAGE NEW IDEAS


EFFECTIVE LEADERS ALSO:


CREDIBLE
CREATIVE PROBLEM SOLVER
TOLERANT OF AMBIGUITY
FLEXIBLE IN MANAGEMENT STYLE
WELL ORGANISED
EFFECTIVE TEAM BUILDERS
EFFECTIVE AT COPING
ENTHUSIASTIC ABOUT THE PROJECT
EFFECTIVE CHANGE MANAGER
ORIENTED TO CUSTOMER



Semua perkara diatas adalah dari buku, bukan dari Aku. Namun ramai pemimpin-pemimpin yang pernah Aku lihat tak banyak yang mengamalkan perkara-perkara diatas. Masa mula Aku kerja dulu, ada juga la. Masa tu la yang banyak Aku belajar dari mereka. Tetapi diakhir-akhir masa kerja ku, Pemimpin yang berkualiti diatas sudah berkurangan. Malah ada kalanya kalau kita mengamalkan nya kita di gelar "MR. POPULAR". Nak jadi popular saje.

Aku masih percaya dengan apa yang Aku anggap sebagai seorang Pemimpin. Aku masih percaya dengan apa yang Aku baca. Biarlah apa oleh orang lain nak cakap. Tak kan buku yang ditulis tu salah. Atau adakah kriteria pemimpin hari ni telah berbeza. Kekawan ku, fikirkan la. Baca la buku tentang Pemimpin. Saya berdoa agar kekawan jangan keliru dengan perbezaan antara Pengurus dan Pemimpin. Pengurus mungkin akan berjaya dalam jangka masa pendek, tetapi hanya PEMIMPIN sebenar sahaja yang dapat membawa kejayaan dalam jangka masa panjang.

"SELAMAT MEMIMPIN".

No comments: