Monday, October 11, 2010

Persaraan

Pada 15hb Oktober 2010, Aku mula bercuti sebelum bersara. Tarikh rasmi Aku bersara ialah pada Bulan Februari 2011. Masa berlalu begitu pantas. Tampa disedari sudah sampai masa nya untuk Aku bersara. Sudah tiba masanya Aku mengundur diri dari alam pekerjaan. Macam kawan ku cakap "All the best in the next phase of life.

Gembira ada sedih pun ada. ye la, sudah lebih 30 tahun saya bekerja di syarikat yang sama. Gembira kerana Aku bebas dari tekanan kerja harian. Tak perlu meredah Jam untuk mengejar waktu ke pejabat. Namun Sedih kerana Aku akan meninggalkan kawan-kawan yang masih bekerja. Ini la sahaja pun kekawan yang aku ada. Yang selama ini menghiburkan dan ada kalanya menyusahkan Aku. Inilah asam garam dunia. Dan ini lah kenangan yang bakal aku rindukan pabila aku sudah tidak bekerja lagi.

Terlalu banyak liku-liku yang Aku telah lalui. terlalu ramai jenis manusia yang pernah Aku temui. Terlalu banyak kenangan-kenangan manis yang aku rasai dan terlalu banayk kenangan pahit yang ingin aku lupakan. Itu semua sudah menjadi lumrah agaknya. Setiap manusia akan melalui nya. Ada perkara-perkara yang dulu semasa kecil lagi Guru kita menasihatkan kita namun dimasa itu kita tidak percaya. Sekarang setelah ita lalui nya baru la kita sedar bahawa ianya adalah benar.

Segala peristiwa yang berlaku tetap Ku lalui dengan tabah sehingga lah kehari ini. Kalau dapat ku kumpulkan, mungkin Aku mampu membuat buku. Era Aku mula bekerja dulu berbeza dengan era bekerja pada hari ini. Hari ini dunia terlalu kompetatif (saingan yang hebat). Ramai orang yang pandai-pandai. Masa depan ditentukan oleh prestasi, jadi sudah tentunya semua berlumba-lumba untuk bekerja keras untuk membuktikan prestasi yang baik. Sehinggakan ada antaranya sanggup "memijak sesiapa saja" demi mencapai cita-cita nya. hah..ini la manusia. Ini lah kerenah manusia yang dikurniakan Allah kemampuan untuk berfikir namun tidak semua manusia berfikiran yang sama.

Walau apa pun ini semua adalah pengalaman yang tdiak semua orang dapat lalui. Saya bercita2 untuk menjadikan pengalaman ini sebagai satu cerita yang boleh dikongsi bersama. Semoga pengalaman-pengalaman ini akan dapat menjadi contoh yang baik untuk semua. supaya teladan2 yand pernah saya harungi boleh menjadi pedoman kepada orang lain.

Tunggu la. Aku akan kembali untuk kongsi perjalanan hidup Aku, liku-liku hidup Aku dan pengalaman2 yang telah Aku lalui sepanjang hidup ku, semoga ianya dapat menjadi pedomamn kepada kita terutamanya yang muda-muda. Kepada shahabat2 saya yang ingin berkongsi pengalaman, marilah bersama-sama kita paparkan untuk renungan bersam.

Terima kasih.

3 comments:

ppb3k said...

Terharu baca tulisan boss yang ini. Bukan senang nak ada kawan mcm boss. Harap kita boleh bekerjasama dalam chapter buku yang baru :)

esmael MJ said...

Cool Kang... Make sure you keep your life busy after 'persaraan' coz I believe that's the way human keep their soul alive... Maybe this is the time you can do something that you enjoy most... Long live Kakang!

hass_lann said...

mr joe..dah dekat setahun tak blogging ni.. anyway, kalau ada apa-apa cerita baru update..:)...